Sormi osoittaa kartalle merkittyjä täpliä, jotka merkitsevät veroparatiisien sijainteja
Kuva:
Veikko Somerpuro
Fingo

Vero-oikeudenmukaisuus

Suuryritysten verovälttely syventää eriarvoisuutta ja köyhyyttä. Fingo vaikuttaa oikeudenmukaisen verotuksen puolesta, jotta yritykset kantaisivat yhteiskunnallisen vastuunsa.

Mikä vero-oikeudenmukaisuus?

Verot ovat avainasemassa taloudellisen eriarvoisuuden ja köyhyyden vähentämisessä. Oikeudenmukaisen verotuksen avulla valtiot pystyvät jakamaan yhteiskunnan varallisuutta reilummin, tasaamaan tuloeroja sekä rahoittamaan esimerkiksi koulutusta ja terveydenhuoltoa.  

Sekä rikkaat että köyhät maat menettävät tärkeitä verotuloja yritysten ja varakkaiden ihmisten veronkierron takia. Välttelemällä veroja ja siirtämällä varansa veroparatiiseihin suuryritykset maksimoivat voittonsa ja irtisanoutuvat yhteiskunnallisesta vastuustaan. Seurauksena on, että valtiot köyhtyvät, eriarvoisuus nousee ja taakka yhteiskunnan toimintojen rahoittamisesta jakautuu epäoikeudenmukaisesti.

Verovälttelyllä on suurin vaikutus kehittyviin maihin, joista virtaa valtavasti varallisuutta rikkaisiin maihin ja veroparatiiseihin. Kehittyvät maat menettävät verovälttelyn kautta moninkertaisesti enemmän rahaa, kuin mitä ne saavat kehitysyhteistyössä. Kaikkiaan laittomat rahavirrat kehittyvistä maista ovat Global Financial Integrity -järjestön mukaan 1000 miljardin dollarin vuosiluokkaa.  

Kansainvälinen verojärjestelmä kaipaa kipeästi uudistamista, jotta veronkierto ja aggressiivinen verosuunnittelu saadaan kuriin. Läpinäkyvyyden ja avoimuuden tulee parantua niin, että voittoja ei voi enää piilottaa veroparatiiseihin. Lisäksi kehittyvien maiden pitää pystyä aidosti osallistumaan vero-oikeudenmukaisuuden päätöksentekoon.  

Mitä vaadimme?

Suomen on ajettava EU:ssa suuryritysten velvollisuutta maakohtaiseen raportointiin.

Julkinen maakohtainen raportointi tuloista, maksetuista veroista sekä muista keskeisistä tiedoista auttaisi tunnistamaan yritysten aggressiivisen verosuunnittelun ja puuttumaan siihen. Myös Suomen valtion enemmistöomisteisten yhtiöiden raportointiohjeistusta tulee tarkentaa.  

Kehitysyhteistyövaroin tuettujen sijoitusten verovastuullisuus on voitava varmistaa.

Etenkään kehitysyhteistyössä verovastuullisuus ei voi rajoittua lain noudattamiseen, koska säädännöt ovat niin puutteellisia. Finnfundilla on kehitysrahoittajana vastuu varmistaa, että sen rahoittamat yritykset maksavat kehittyviin maihin sen verran veroja kuin kuuluukin. Sekä kohdemaiden että Suomen kansalaisilla pitää olla mahdollisuus seurata verovastuullisuuden toteutumista.

Kehittyvien maiden liittymistä monenkeskisen tietojenvaihdon piiriin tulee helpottaa.

Avoin tietojenvaihto valtioiden välillä on keskeistä verovälttelyn kitkemisessä. Kehittyvien maiden pitää päästä osaksi kansainvälistä tietojenvaihtoa, jolla on suuri merkitys niiden verotuskyvyn vahvistamisessa.

Suomen on vahvistettava YK:n roolia verotukseen liittyvässä kansainvälisessä yhteistyössä.

Vauraat teollisuusmaat ovat halunneet käydä kansainvälisiä veroneuvotteluita OECD:ssä. Se sulkee ulos kehittyvien maiden näkemykset. Yhteistyön pitäisi tapahtua YK:n alaisessa verokomiteassa, jotta kaikilla mailla on mahdollisuus osallistua verojärjestelmän uudistamiseen.

Suomen on tuettava kehittyviä maita niiden omien verojärjestelmien kehittämisessä.

Jotta kehittyvät maat voivat vastata suuryritysten aggressiiviseen verosuunnitteluun, ne tarvitsevat resursseja omien verotusjärjestelmiensä kehittämiseksi.

Suomen tulee edistää rahoitusmarkkinaveron käyttöönottoa.

Maailmanlaajuisia rahoitusmarkkinoita voitaisiin vakauttaa verolla, joka perittäisiin valuutta-, arvopaperi- ja johdannaiskaupasta. Pienikin vero toisi valtioille merkittäviä tuloja, joilla voitaisiin rahoittaa esimerkiksi ilmastonmuutoksen torjuntaa.

Mitä teemme?

Puhumme päättäjille vero-oikeudenmukaisuudesta.  

Vuonna 2018 olemme tavanneet vaaleilla valittuja päättäjiä 13 kertaa ja keskustelleet henkilökohtaisesti vero-oikeudenmukaisuuden tärkeydestä.

Puolustamme vero-oikeudenmukaisuutta poliittisessa keskustelussa.  

Vaikutamme veroista käytyyn julkiseen keskusteluun tekemällä lausuntoja ja kannanottoja. Vuonna 2017 teimme kaksi lausuntoa valtiovarainvaliokunnan verojaostolle sekä yhden lausunnon hallintovaliokunnalle. Meillä on vahva asema verokysymysten asiantuntijajärjestönä, jonka näkemyksiä kuullaan ja arvostetaan.

Vaikutamme veropolitiikkaan EU-tasolla.  

Veronkierron kitkeminen vaatii EU-tason yhteistyötä, joten olemme aktiivisesti yhteydessä suomalaisiin Euroopan parlamentin edustajiin. Aktiivinen yhteydenpito myötävaikutti esimerkiksi siihen, että parlamentti tuki kansalaisjärjestöjen linjaa omistusten avoimuudesta ja julkisesta maakohtaisesta raportoinnista vuonna 2017.

Järjestämme tapahtumia vero-oikeudenmukaisuudesta.  

Vuonna 2017 järjestimme yhdessä Financial Transparency Coalitionin kanssa konferenssin, joka kokosi Helsinkiin yli 200 kansainvälistä veroasiantuntijaa ja verokysymykset saivat paljon huomiota mediassa.

Missä on menty eteenpäin?

Veronkierrosta keskustellaan enemmän.  

Globaali verovälttely ja veroparatiisit ovat nousseet viime vuosina yhteiskunnalliseksi puheenaiheiksi erityisesti Paratiisin paperit -kohun myötä. Asiantuntijamme ovat osallistuneet aiheesta käytyyn poliittiseen keskusteluun eduskunnassa, seminaareissa ja mediassa.

Finnfund sitoutui verovastuullisuuteen.

Vuoden 2018 alussa Finnfund julkaisi linjauksen sijoitustensa verovastuullisuudesta. Linjaus oli askel oikeaan suuntaan.  

Euroopan parlamentti vaati avoimuutta suuryritysten maakohtaiseen raportointiin.

Vuonna 2017 Euroopan parlamentin talous- ja oikeusvaliokunnat äänestivät sen puolesta, että suuret monikansalliset yritykset velvoitettaisiin julkistamaan perustiedot toiminnastaan ja maksamistaan veroista.