Kuvituskuva.

Frame, Voice, Report! -hankkeen päätösseminaari

Kaikki mukaan muutokseen! - Pelillisyyden, monimediallisuuden ja tarinallisuuden voima globaalikasvatuksessa

Hankkeen julkaisu / Project's booklet

Lataa hankkeen julkaisu täältä.
Download the project's booklet from here.

Torstai 10.12.2020 klo 12.30-16

Millaisilla menetelmillä saamme kaikki mukaan YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden edistämiseen? Frame, Voice, Report! -hankkeessa on kolmen vuoden aikana testattu muun muassa pelillisyyttä, monimediallisuutta ja tarinallisuutta. Tule mukaan keskustelemaan! Tapahtuma on verkkotapahtuma ja osittain englanninkielinen.

Ohjelma

Juontajina Wanda ja Naomi Holopainen (Ataa Agancy Oy)

12.30 Tervetuloa
Johanna Harjunpää, Fingo

13.00 Infusing the SDGs with contemporary media culture   
Piers Bradford, Managing Director, Project Everyone 
10 min Q&A

13.30 Embedding the SDGs into education
Alison Bellwood, Director World’s Largest Lesson
10 min Q&A

14.10 Menetelmiä globaalikasvatukseen: Ryhmädialogit

1. Pelillistäminen
Tomi Tolonen UpGrade Edu
Niina Salmi, Nuorten Akatemia 

  • Pelit ja pelillistäminen ovat aktiivisen oppimisen muotoja, joilla on runsaasti sovelluksia. Opetuskäytössä on runsaasti eri tyyppisiä pelejä, kuten roolipelejä, korttipelejä, lautapelejä ja erilaisia digitaalisia pelejä sekä pelisimulaatioita. Tässä ryhmässä pelillisyydestä ovat keskustelemassa pelipedagogi Tomi Tolonen ja Nuorten Akatemian Niina Salmi. He tuovat esimerkkejä siitä, miten pelillisyyttä voi käyttää opetuksessa ja hankkeissa.
     

2. Monimediallisuus
Iida Soininen, Mental Toughness Tmi
Jenni Leppänen, Rauhankasvatusinstituutti ja Marja Utela, Interpedia

  • Digitalisaation nopea muutos haastaa meitä ja vaatii jatkuvaa alan seuraamista ja harjoittelua. Opetustyössä ja hankemaailmassa sosiaalista mediaa ja videoita voi hyödyntää opetuksen ja hankkeiden suunnittelussa, toteuttamisessa, sekä fiilisten ja tuotosten jakajana. Viestinnän eettisyys on myös asia mihin pitää kiinnittää huomiota. Tässä ryhmässä monimediallisuuden hyödyistä, mahdollisuuksista ja haasteista keskustelevat digiyrittäjä Iida Soininen, Rauhankasvatusinstituutin Jenni Leppänen ja Interpedian Marja Utela.
     

3. Tarinallisuus
Päivi Rahmel, Kasvunpaikka Oy
Anna Kuokkanen, FinnWID 

  •  Tarinallisuus on hyvä lähestymistapa merkitykselliseen, kokemukselliseen ja toiminnalliseen oppimiseen. Tarinallisuus on osa maailmaamme ja ne luovat todellisuuttamme. On tärkeää oppia kertomaan hyviä tarinoita ja erottamaan faktoja ja fiktiota toisistaan. Tässä keskustelussa narratiivisesta pedagogiikasta ja tarinallisuudesta keskustelevat kasvatustieteilijä Päivi Rahmel ja FinnWidin Anna Kuokkanen.
     

4. Osallistaminen / Participatory Methods (in English) 
Edward Andersson, Involve
Riikka Jalonen, Rauhankasvatusinstituutti ja Teija Laakso, Maailma.net

  • Societies work best when citizens are directly engaged in the designing and the delivery of policies and services. This discussion will explore citizen engagement and participatory roles of citizens in actively shaping projects, policies and implementation of SDGs. There will a dynamic trio discussing the participatory methods that have worked, but also the challenges that are involved in citizen engagement.
     

15.00 Kooste ryhmistä: Mitä eväitä eteenpäin?

15.20 Projektin julkaisun lanseeraus
Johanna Harjunpää, Fingo

15.30 Have a conversation about yourself with yourself
Deepak Ramola (India), Project Fuel Founder and Creative Director

16.00 Seminaarin päätös

Puhujat ja vieraat

Kuvituskuva.

Piers Bradford on voittoa tavoittelemattoman viestintätoimisto Project Everyone:n toimitusjohtaja. Elokuvantekijä ja kampanjoitsija Richard Curtis perusti Project Everyone:n vuonna 2015 käynnistämään ja sitten edistämään kestävän kehityksen tavoitteita. Syyskuussa 2015 järjestetty tietoisuuskampanjamme tavoitti 3 miljardia ihmistä uutisten, elokuvien, mobiilin, mainonnan, koulutuksen ja radion kautta.

Piers on yksi tiimin alkuperäisistä jäsenistä, kun hän liittyi projektiin perustamaan ja toimittamaan pop up radioasemaa edistämään kestävän kehityksen tavoitteita. Radio Everyonilla oli lähetyskumppaneita 75 eri maassa, ja esiintyjinä mm. Bono, Christiane Amanpour, AR Rahman ja Rita Ora. Hänet ylennettiin koko organisaation toimitusjohtajaksi vuoden 2015 lopussa.

Ennen liittymistään Project Everyoniin, Piers oli osa BBC Radio 1:n johtoryhmää. Hän johti visuaalisen kanavan julkaisua BBC iPlayer -ohjelmassa laajentaen BBC:n nuorisobrändin jalanjälkeä. Sitä ennen hän toimi Radio 1 ja Radio 1Xtra:n päätoimittajana valvoen ja teettäen itsenäisesti tuotettuja ohjelmia, joihin kuuluu useita palkittuja dokumentteja.

Kuvituskuva.

Alison Bellwood on Maailman suurimman oppitunti -konseptin perustaja ja johtaja. Alison on luovan kommunikaation osaaja ja hänen fokuksensa on aina lapsissa ja kasvatuksessa. Hän kehitti Maailman suurimmat oppitunnit Project everyone -järjestölle osana YK:n kestävän kehityksen valistuskampanjaa vuonna 2014. Heidän tavoitteenaan on rakentaa kestävän kehityksen mestarien uusi sukupolvi, jotka tekevät kaikkensa, että nämä tavoitteet saavutetaan. 

Alison on aikaisemmin tehnyt työtä sekä suurille yrityksille (PepsiCo, Unilever, Nestlé) kuin myös opetusalan ohjelmalle Oddizzi. Tällä hetkellä heidän ohjelmansa tavoittaa miljoonia lapsia ja nuoria. Maailman suurimman oppitunnin materiaalit innostavat toimimaan kestävän kehityksen tavoitteiden mukaisesti. Ensi vuodeksi he ovat tuomassa materiaaleja ja tukea opettajille ilmastokasvatukseen.

Kuvituskuva.

Deepak Ramola on FUEL-projektin perustaja ja taiteellinen johtaja. Hän on kaksinkertainen TED Talk -puhuja ja toimii YK:n toimintasuunnitelman toimeenpanijana. Deepak jakaa ainutlaatuisia tarinoita kokemuksellisella ja interaktiivisella tavalla innostavien istuntojensa aikana. Hän toimii UNESCOn MGIEP:n hyväntahdonlähettiläänä.

Deepak välittää mm. masai-heimon naisten elämäntunteja Afganistanin nuorille tytöille ja Kamathipuran seksityöntekijöille, sekä Nepalin maanjäristyksistä selvinneiden oppeja syyrialaisille pakolaisille Euroopassa. Hän myös opettaa miehille nuorten tyttöjen kuukautisten tabun poistamisesta, sekä mentoroi sokeiden ja mykkien ilmaisutaitoa. Deepak on todellakin vaikuttaja extraordinaire. Hän ja hänen taiteilijatiiminsä maalavat meille muille elämän oppitunteja.

Viime aikoina suomalainen HundreED-organisaatio tunnusti Deepakin metodologian maailman sadan parhaan innovaation joukossa. Hänen elämäntyösä on saanut tunnustusta myös Belgian Antwerpenin opetushallitukselta. Deepak on Intiassa tunnettu sanoittaja Hindi Cinema -sarjassa, ja hän on julkaissut kaksi palkittua kirjaa.

Menetelmiä globaalikasvatukseen: Ryhmädialogien vetäjät ja järjestöt

Kuvituskuva.

Edward Andersson on ruotsalainen, kansainvälisesti sertifioitu fasilitaattori ja dialogian asiantuntija. Hänellä on yli kahden vuosikymmenen kokemus kansalaisten osallistamisesta. Edward on Lontoossa olevan Involve-järjestön perustaja ja entinen apulaisjohtaja.

Edward työskentelee Democratic Society:lle. Hänellä on kokemusta prosessimuotoilusta, tutkimuksesta, fasilitoinnista ja osallisuuden kouluttamisesta ympäri Eurooppaa.

Tomi Tolonen.

Tomi on luokanopettaja sekä ilmiöoppimisen asiantuntija. Hänellä on laajaa kokemusta kouluttamisesta ja luennoimisesta pelillisyyden, tvt-taitojen sekä erilaisen teknologioiden ja sovellusten käytöstä.

Iida Soininen.

Iida on tehnyt uramuutoksen vakuutusalan ja riskienhallinnan asiantuntijasta markkinoinnin ja sosiaalisen median verkkokouluttajaksi. Iida työskentelee läppärinsä kanssa vaihtelevissa ympäristöissä niin Helsingissä kuin Lapissa. Hän opettaa yksinkertaisia, toimivia ja aikaa säästäviä strategioita brändien rakentamiseen, sekä yleisön sitouttamiseen ja kasvattamiseen. Hän tekee verkkokursseja ja pitää podcastia. 

Päivi Rahmel.

Päivi on perustanut Tarinainstituutin ja vakiinnuttanut tarinateatterin Suomeen. Hän on tullut tunnetuksi tarinallisten ja toiminnallisten menetelmien kouluttajana. Hänellä on tarinallisuuteen keskittynyt yritys Kasvun paikka Oy ja toimii Metropoliassa soveltavan draaman lehtorina.

Niina Salmi, kehittämispäällikkö, Nuorten Akatemia 

Kestävä tulevaisuus 2030 -Seppo peli -hankkeessa tuotettiin kestävän kehityksen tavoitteita käsittelevä peli. Pelaaminen on lisännyt koululaisten ja opettajien ymmärrystä ja tietämystä Agenda2030 -tavoitteista. Se on myös kannustanut heitä miettimään omaa rooliaan ja pohtimaan vaikutusmahdollisuuksia.

Jenni Leppänen, viestintäsuunnittelija, Rauhankasvatusinstituutti 

Nuoret ja rohkeat -hankkeessa tuotettiin videoita, harjoituksia, lehtiartikkeleja ja Protesti-kirja. Nuorista aktivisteista kertoviin videoihin kytkeytyvät harjoitukset ohjaavat työstämään ja pohtimaan omia vaikuttamisen mahdollisuuksia kestävän kehityksen tavoitteisiin liittyen.  

Marja Utela, tiedottaja, Interpedia 

Kenen äänellä? -hankkeessa kerrottiin kestävän kehityksen tavoitteista inspiroivien tarinoiden ja ratkaisukeskeisen lähestymistavan avulla. Viestintäkampanjassa tuotettiin sosiaalisen median päivityksiä, blogikirjoituksia ja artikkeleja, jotka ovat lisänneet tietoisuutta. Eettisen viestinnän muistilista antaa järjestötoimijoille konkreettisen työkalun eettisen viestinnän toteuttamiseen ja oman viestintänsä pohtimiseen. 

Anna Kuokkanen, varapuheenjohtaja, FinnWID 

Toisenlaisia tarinoita -hanke käsitteli naisiin ja tyttöihin kohdistuvan ihmiskaupan rakenteellisia syitä ja kertoi työstä sen ehkäisemiseksi. Kattavalla mediayhteistyöllä ja someviestinnällä, tavoitettiin satoja tuhansia ihmisiä. Hankkeen arvioinnissa lähes kaikki vastaajat totesivat jatkavansa ihmiskaupan vastaista työtä ja jakavansa edelleen tietoa eteenpäin. 

Riikka Jalonen, Executive Director, Peace Education Institute 

In the Bold and the Young - stories of activism project Peace Education Institute and Finnish Peace Defenders coordinated short videos from all over the world from young activists who are bold to act and seek to make a change in the world. The videos will address a variety of global themes such as climate change and gender equality.

Teija Laakso, Editor in Chief, Maailma.net 

In the Migrants - the Voice of Global South project a series of articles/podcasts about migration and sustainable development was produced. Migrants were engaged in workshops for

 

Tapahtuman tuottaa Ilmiömuotoilu Oy / Ilona Taimela

 

*** in English ***

Frame, Voice, Report! Final Seminar

All Aboard for Change! – The Power of Gamification, Multimedia and Storytelling in Global Citizenship Education

Thursday 10th December at 12.30 - 4 pm (EET)

What methods can we use to get everyone on board in the process of transformation towards the United Nations Sustainable Development Goals? Within the Frame, Voice, Report project gamification, multimedia and storytelling have been tested. What are the key learnings from the projects? Come along and join us for discussion!

The event is an online event held partly in Finnish and partly in English. The Finnish content will be briefly interpreted into English.

Programme:

Hosts: Wanda ja Naomi Holopainen, Ataa Agancy Oy

12.30 WELCOME Johanna Harjunpää, Fingo

13.00 Infusing the SDGs with contemporary media culture
Piers Bradford, Managing Director, Project Everyone  
10 min Q&A

13.30 Embedding the SDGs into education
Alison Bellwood, Director, World’s Largest Lesson
10 min Q&A

14.10 Methods for Global Education (Group discussions)  

The objective of the group discussions is to reflect on methods for engaging people in participation and implementation of the SDGs.

  1. Gamification (in Finnish)
  2. Multimedia (in Finnish)
  3. Storytelling (in Finnish)
  4. Participatory methods (in English)
     

15.00 Summary from group discussions: What did we learn?

15.20 Project publication launch
Johanna Harjunpää, Fingo  

15.30 Have a conversation about yourself with yourself
Deepak Ramola, Project Fuel Founder and Creative Director

16.00 Closing the seminar

Speakers and Guests

Infusing the SDGs with contemporary media culture

Piers Bradford, Managing Director, Project Everyone

Piers is the Managing Director of Project Everyone, a not for profit communications agency. Project Everyone was founded in 2015 by the film maker and campaigner, Richard Curtis, to first launch and then promote the SDGs. Our mass awareness campaign in September 2015 reached 3 billion people with news of the Goals, through film content, mobile, digital, OOH advertising, education, radio and cinema.

Piers is one of the original members of the team, having joined to set up and deliver a pop up radio station to promote the Global Goals. Radio Everyone had broadcast partners in 75 different countries and featured talent including Bono, Christiane Amanpour, AR Rahman and Rita Ora. He was promoted to Managing Director at the end of 2015.

Before joining Project Everyone, Piers was part of BBC Radio 1’s core management team during one of the most exciting and groundbreaking periods in its history. Prior to that he was Commissioning Editor for Radio 1 and Radio 1Xtra, overseeing and commissioning all independently produced programming, including multiple award winning documentaries.

Embedding the SDGs into education

Alison Bellwood, Director, World’s Largest Lesson

Alison is a creative communications expert with a specific focus on children and education. She worked extensively with some of the world’s most recognised brands (PepsiCo, Unilever, Nestlé) before partnering in the creation of a children’s learning programme –Oddizzi.com – to help children in schools know and understand the world they live in and connect with one another.

Alison joined Project Everyone in 2014 to develop the World’s Largest Lesson as part of the awareness building campaign for the Sustainable Development Goals. The World’s Largest Lesson aims to create a generation of Global Goals “champions” determined to see The Goals achieved.

Since 2015 millions of children across the world have learned about the Goals and been inspired to take action for them using learning materials and inspiration created by World’s Largest Lesson.

With a focus in 2021 on Climate Action, World’s Largest Lesson is providing resources and guidance to teachers to introduce climate change into their classroom and hoping to activate children across the world as young as 8 years old, to campaign for Climate Education to be formally included in their curriculum.

Have a conversation about yourself with yourself

Deepak Ramola, Project Fuel Founder and Creative Director

Deepak Ramola is the Founder and Artistic Director of Project FUEL. A two time TED Talk speaker & UN Action Plan Executor, he shares unique stories in an experiential and interactive way during his coveted sessions. He also serves as the Kindness Ambassador for UNESCO MGIEP.

Forwarding the understanding of life lessons of the women of Masai tribe to young girls in Afghanistan and to sex workers of Kamathipura, learnings from earthquake survivors in Nepal to Syrian refugees in Europe, passing on lessons from men to eradicate taboo of menstruation in young girls to enhancing expression with the blind and mute, Deepak is an influencer extraordinaire. He and his team of artists have painted the world's first village of life lessons.  

Recently, Deepak's methodology was recognised at world's top 100 innovations in education by Finland based organisation HundreED and has also been adopted by the Education Board of Antwerp in Belgium.

A celebrated lyricist in Hindi Cinema, he is also a published author of two award-winning books.

The event is produced by Ilmiömuotoilu Oy / Ilona Taimela

 

Lisätietoja / For more information:

Reija Mikkola-Patriarca
Oppimisen asiantuntija, Fingo
reija.mikkola@fingo.fi
+358 50 317 6693

Ilona Taimela
Opetuskonsultti, Ilmiömuotoilu Oy
ilona.taimela@ilmiomuotoilu.fi
+358 50 378 0847

FVR-hankkeen logo ja EU lippu