Kemiläinen Voitto Kuosmanen on yksi suomalaisista Kuva: Kemiläinen Voitto Kuosmanen on yksi suomalaisista

Nyt puhuvat tavalliset suomalaiset: Pelastetaan kehitysyhteistyö!

Suomalaiset vetoavat päättäjiin: Ei leikata köyhimmiltä. Kehitysyhteistyövarojen rajuja leikkauksia vastustavan Pelastetaan kehitysyhteistyö -vetoomuksen on allekirjoittanut jo lähes 15 000 kansalaista. Vetoomus luovutetaan ministeri Lenita Toivakalle ennen syyskuun budjettiriihtä.

Ulkoministeriön tuoreen mielipidemittauksen mukaan valtaosa suomalaista, 87 prosenttia, pitää kehitysyhteistyötä tärkeänä. Määrä on kasvanut edellisvuodesta, jolloin samaa mieltä oli 82 prosenttia suomalaisista.”Kyselyn tulos osoittaa, että globaali solidaarisuus on tärkeä arvo suomalaisille. Me välitämme lähimmäisistämme, lähellä ja kaukana”, toteaa Kepan toiminnanjohtaja Timo Lappalainen.Hallituksen arvovalinnat ovat selkeässä ristiriidassa tavallisten suomalaisten mielipiteen kanssa. Kehitysyhteistyövaroihin esitetään rajuja 43 prosentin leikkauksia, jotka tuntuvat miljoonien ihmisten elämässä. Eniten kärsivät jo valmiiksi heikoimmassa asemassa olevat. Esimerkiksi Pelastakaa Lapset arvioi, että leikkausten takia noin 80 000 lasta jää ilman perusopetusta.”Suomi sanoutuu näillä päätöksillä irti globaalista vastuusta ja inhimillisen hädän lievityksestä. Tämä on täysin päinvastainen suunta, kuin suomalaisten enemmistö vaatii. Nyt julkista keskustelua hallitsee äänekäs vähemmistö, vaikka suurin osa suomalaisista puolustaa kehitysyhteistyötä ja sillä saavutettavia tuloksia sekä ihmisten oikeutta hyvään elämään myös maamme rajojen ulkopuolella”, Lappalainen toteaa.Kansalaisjärjestöt ovat vaatineet kehitysyhteistyöleikkausten kohtuullistamista koko kesän ajan. Nyt järjestöjen yhteisessä Facebook-kampanjassa kansalaiset ympäri Suomea kertovat, miksi kehitysyhteistyö on tärkeää.”Ajattelen, että me, eri puolilla maailmaa ja eri kulttuureissa elävät ihmiset, kuulumme samaan suureen ihmiskunnan tarinaan. Jokaisella meistä on oikeus arvokkaaseen elämään. Jos sulkisin silmäni tältä todellisuudelta, kieltäisin vastuuni ihmisenä heitä kohtaan, joiden hyvinvoinnissa sekä turvallisuudessa on puutteita”, toteaa esimerkiksi kemiläinen lehtori Voitto Kuosmanen.Kansalaiset voivat allekirjoittaa Pelastetaan kehitysyhteistyö -vetoomuksen 8. syyskuuta asti, jolloin vetoomus luovutetaan Me välitämme -mielenilmauksen yhteydessä ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Lenita Toivakalle.Budjettiriihi, jossa hallitus antaa lopullisen ehdotuksensa ensi vuoden talousarviosta, käydään 9.-10. syyskuuta, ja eduskunta äänestää ehdotuksesta joulukuussa.Toimituksille tiedoksiPelastetaan kehitysyhteistyö -vetoomus osoitteessa www.pelastetaankehitysyhteistyo.fi.Vetoomuksessa on 12. elokuuta mennessä lähes 15 000 allekirjoitusta. Vetoomuskampanjaa toteuttaa Kepa jäsenjärjestöjensä puolesta. Kepa on yli 300 kansalaisjärjestön kattojärjestö ja globaalien kehityskysymysten asiantuntijajärjestö.LisätiedotTimo Lappalainen, toiminnanjohtaja, Kepa, 050 317 6700Katja Hintikainen, kampanjakoordinaattori, Kepa, 050 317 6716