Brasilialaiskirjailija Luiz Ruffato puhuu festivaalilla muun muassa tulevista jalkapallon MM-kisoista ja Brasilian yhteiskunnallisista ristiriidoista. Kuva: Brasilialaiskirjailija Luiz Ruffato puhuu festivaalilla muun muassa tulevista jalkapallon MM-kisoista ja Brasilian yhteiskunnallisista ristiriidoista.

Maailma kylässä -festivaali täynnä kansainvälisiä vieraita

Maailma kylässä -festivaali tuo Helsinkiin jälleen paljon kiinnostavia kansainvälisiä järjestö- ja kirjailijavieraita tulevana viikonloppuna 24.–25. toukokuuta. Tiedotusvälineillä on mahdollisuus haastatella vieraita festivaalin aikana ja ennen sitä.

Teksti: Kepan tiedote Kuva: Marcia Zoet

Maailma kylässä -festivaalin asiaohjelmaan osallistuu suuri joukko kiinnostavia kansainvälisiä vieraita. Kirjailijat, aktivistit, tutkijat ja alkuperäiskansojen edustajat tuovat oman näkökulmansa festivaalin pääteemaan ilmastoon ja muihin ajankohtaisiin keskusteluihin.Suuri osa vieraista tulee festivaalin tämän vuoden maantieteellisen painotuksen mukaisesti Latinalaisesta Amerikasta.Meksikolainen Xochitl Leyva Solano on zapatistiverkoston pitkän linjan aktiivi ja kriittinen antropologi. Tämä aktivisti-tutkija on väitellyt Britanniassa ja julkaissut teoksia alkuperäiskansojen oikeuksista. Leyva Solano kertoo, mitä 1990-luvulla maailman huomion keskipisteeksi nousseelle zapatistiliikkeelle kuuluu nyt.Esiintyy festivaalilla: La 24.5. klo 14.20 Amazon-lavalla ja su 25.5. klo 14.00 Mekong-lavallaSuomessa: 17.–26.5.Panamalainen Cándido Menzua on alkuperäiskansojen yhteistyöfoorumin Coonapipin puheenjohtaja. Hän kertoo ilmaston ja talouden muutosten vaikutuksista Panaman alkuperäiskansojen elämään.Esiintyy festivaalilla: La 25.5. klo 15.00 Taiga-lavallaSuomessa: 17.–25.5.Meksikolainen Marco Joachim von Borstel Nilsson Otros Mundos Chiapas/Maan ystävistä työskentelee yhteisöjen tukemiseksi patohankkeiden vaikutusalueilla. Deolinda del Valle Carrizo Movimiento Nacional Campesino Indigena/ Via Campesinasta taas puolustaa Argentiinan pienviljelijöiden asemaa ja ruoantuotannon merkitystä ilmastonmuutoksen torjunnassa. Molemmat kertovat festivaalilla, miksi päästökaupan ja REDD-mekanismin kaltaiset keinot ilmastonmuutoksen torjumiseksi eivät toimi.Esiintyvät festivaalilla: la 24.5. klo 12.50 Taiga-lavalla, von Bostel Nilsson myös su 25.5. klo 12.40 Taiga-lavallaSuomessa: Ei tiedossa tiedotteen julkaisuhetkelläBrasilialaiskirjailija Luiz Ruffaton romaani Rutosti hevosia vie lukijan Sao Paulon kaduille. Festivaalilla kirjailija puhuu myös tulevista jalkapallon MM-kisoista, Brasilian yhteiskunnallisista ristiriidoista ja kulttuurista.Esiintyy festivaalilla: la 24.5. klo 15.00 Amazon-lavalla sekä su 25.5. klo 14.20 Amazon-lavalla ja klo 16.00 Mekong-lavallaSuomessa: 22.–25.5.Meksikossa asuva yhdysvaltalaiskirjailija Jennifer Clement tarkastelee meksikolaisen vuoristokylän vahvojen naisten selviytymistä karussa arjessa. Varastettujen rukousten vuori -kirjaansa varten hän haastatteli vankilaan joutuneita naisia sekä huumekauppiaiden tyttöystäviä, vaimoja ja tyttäriä.Esiintyy festivaalilla: la 24.5. klo 13.40 Amazon-lavalla ja la klo 18.00 Mekong-lavallaSuomessa: 21.–25.5.Asiaa myös Afrikasta ja Lähi-idästäKokeneet toimittajat Robin Tyson Namibiasta, Dommie Yambo-Odotte Keniasta ja Simon Kaheru Ugandasta puhuvat festivaalilla ihmisoikeuksista.Esiintyvät festivaalilla: la 24.5. klo 12.00 Taiga-lavallaSuomessa: 18.–25.5.Marokkolaistoimittaja Abdessamad Benalla kertoo festivaalilla arabikevään seurauksista. Koulutukseltaan hän on seksuaali- ja psykoterapeutti.Esiintyy festivaalilla: la 24.5. klo 15.10 Taiga-lavallaSuomessa: 22.–25.5.Jordanialaisen toimittajan ja ihmisoikeusaktivistin Rana Husseinin kirja pohjautuu kunniamurhien uhrien perheiden ja murhien tekijöiden haastatteluihin.Esiintyy festivaalilla: la 24.5. klo 15.40 Amazon-lavalla ja klo 18.10 Taiga-lavallaSuomessa: 22.–31.5.Kenialainen vammaisten oikeuksien puolustaja Samuel Kabue johtaa Ecumenical Disability Advocates Network (EDAN) -järjestöä, joka toimii Itä-Afrikassa.Esiintyy festivaalilla: 24.5. klo 11.50 Mekong-lavallaSuomessa: 17.–25.5.Taustatiedoksi toimituksilleTiedotusvälineillä on mahdollisuus haastatella vieraita festivaalin aikana. Edellä on listattu vain osa festivaalin asia- ja kirjallisuusohjelman kansainvälisistä esiintyjistä. Muiden yhteystietoja voi tiedustella festivaalijärjestäjältä tai suoraan ohjelmanumeroiden tuottajilta.Festivaalin koko ohjelma: www.maailmakylassa.fi/ohjelmaPressikuvat: www.flickr.com/photos/kepa-ry/sets/72157641510617234Maailma kylässä -festivaali järjestetään 24.–25.5.2014 Helsingin Kaisaniemen puistossa ja Rautatientorilla lauantaina kello 11–20 ja sunnuntaina kello 11–18. Sunnuntaina järjestetään lisäksi festivaaliklubi Virgin Oilissa kello 21–03. Kaikkiin tapahtumiin on vapaa pääsy. Maailma kylässä -festivaalin pääjärjestäjä on Kepa ry.KontaktitJohanna EurakoskiViestintä- ja varainhankintapäällikköjohanna.eurakoski@kepa.fi050 317 6698