Lasten maailma kylässä Kaisaniemessä

Ensi viikolla vietettävällä Maailma kylässä -festivaalilla on runsaasti ohjelmaa koko perheelle. Lastenohjelman pääesiintyjä on 25 vuotta lapsia viihdyttänyt Fröbelin Palikat. Päälavakeikan lisäksi musiikkia, tanssia ja työpajoja on lasten omalla festivaalialueella Tenava-Timbuktussa, Kaisaniemen puistossa.

Teksti: Kepan tiedote Kuva: Joni Nuutinen

Lastenohjelman pääesiintyjä Fröbelin Palikat esiintyy festivaalin päälavalla sunnuntaina heti porttien avauduttua kello 11. Leikkiä ja liikuntaa musiikkiin yhdistelevä bändi on julkaissut kahdeksan albumia sekä kuusi DVD:tä. Yhtye on vuosien varrella saanut levyistään kultaa, platinaa ja tuplaplatinaa. Vuonna 1993 julkaistu Sutsisatsi on Suomen kautta aikojen myydyimpien kotimaisten albumien listan sijalla 20.Sunnuntai on tenavamusiikin juhlapäivä, sillä Mimmit duo heittää Tenava-Timbuktussa kaksi keikkaa. Hyväntuulinen duo pulppuaa laulua, tanssia, puhetta ja vetää kuulijan suupielet hymyyn. Ahkerasti keikkaileva Mimmit duo vie kuulijan akustiselle musiikkimatkalle, jota innoittavat kansansadut eri puolilta maailmaa.Aasialaisten tanssien ja soitinten taikaa”Tenava-Timbuktussa maailma on kylässä minimuodossa. Festivaalin maantietellisen painotuksen mukaisesti Kaakkois- ja Itä-Aasia näkyvät, kuuluvat ja tuntuvat myös lastenohjelmassa,” kertoo promoottori Nelli Korpi.Minni Ilmosen japanilaishenkinen soitto- ja lauluesitys johdattelee niin suuret kuin pienetkin kuulijat lumoavaan maailmaan. Ilmonen esittää koto-instrumentille säveltämäänsä musiikkia, jonka sanat ovat haiku-runoutta eri kielillä.Balilaisessa naamiotyöpajassa lapset saavat kokeilla naamioita, oppia naamiotanssia ja nähdä naamiotanssiesityksen. Indonesialaista tanssia näkee myös Bhinnekan esityksessä, jossa värikäs kymmenen hengen tanssiryhmä viihdyttää yleisöä.China Dance Group esittää perinteistä kiinalaista kansantanssia sekä klassista tanssia. Perinteistä tanssia esittävässä kambodzhalaisessa Khmertanssiryhmässä on jäseniä lapsista aikuisiin. Tenava-Timbuktussa voi kokeilla myös koko perheelle suunnattua taijia.Afrikkalaisia laululeikkejä”Aasian lisäksi lastenohjelmassa on tasokkaita afrikkalaistaustaisia ryhmiä. Useilla näistä on esityksiä muillakin lavoilla, mutta he vetävät lapsille räätälöidyn shown Tenava-Timbuktussa”, sanoo festivaalituottaja Kai Artes.Conté, Keita & Dounya Fanyi Fan esittää Niger-joen kalastajien lalaba-tanssin. Laulun, naurun ja tanssin täyteinen esitys johdattaa lapset jokimatkalle Länsi-Afrikan halki. Ryhmän tähtinä loistavat Guinean kansallisbaletin, Les Ballets Africainsin, tanssijat Sorel Conté ja Alhassane Keita.PuistoPellet on beniniläis-suomalainen trio, jonka klovnimuusikot laittavat tantereen tömisemään ja yleisön liikkeelle erilaisin laululeikein. PuistoPellejen kanssa esiintyy Ihmisäänet-kuoro. Esitys toteutetaan yhteistyössä Musiikkiteatteri Kapsäkin kanssa.Heviosso on kahdeksan suomalaisen nuoren ryhmä, joka soittaa länsiafrikkalaisia rumpuja. Esityksessä kuullaan djembe-, dung-dung- ja conga-rumpuja, puhuvaa rumpua ja balafonia.Neljästoista Maailma kylässä -festivaaliMaailma kylässä on vuodesta 1995 lähtien järjestetty koko perheen ilmaisfestivaali. Se on yksi Suomen suurimmista festivaaleista ja suurin järjestö-, kehitysyhteistyö- ja monikulttuurisuustapahtuma. Festivaalilla on noin 200 musiikki-, teatteri-, tanssi-, runo-, keskustelu-, haastattelu-, katutaide- ja lastenohjelmaesitystä, 60 ruokamyyjää eri puolilta maailmaa sekä 450 näytteilleasettajaa. Festivaalille odotetaan 60–80 000 kävijää viikonlopun aikana.Festivaali järjestetään Kaisaniemen puistossa ja Rautatientorilla lauantaina 25.5. kello 11–20 ja sunnuntaina 26.5. kello 11–18. Päivätapahtumaan on vapaa pääsy. Festivaalin järjestää Kepa ry.LisätiedotPromoottoriNelli Korpinelli.korpi@kepa.fi050 317 6698www.maailmakylassa.fi Painolaatuiset kuvat: www.maailmakylassa.fi/medialle facebook.com/maailmakylassa twitter.com/maailmakylassa