Keskustan Aila Paloniemi kuului ainoana nyt palkituista maailmanparantajien kärkiviisikkoon myös edellisellä vaalikaudella. Kuvassa Paloniemi tapaa kansalaisia Painavaa asiaa -tapahtumassa toukokuussa 2013. Kuva: Keskustan Aila Paloniemi kuului ainoana nyt palkituista maailmanparantajien kärkiviisikkoon myös edellisellä vaalikaudella. Kuvassa Paloniemi tapaa kansalaisia Painavaa asiaa -tapahtumassa toukokuussa 2013.

Kansanedustajille päättötodistus maailmanparannuksesta: Gestrin ykkönen

Kepan edustajaseurannan priimukset palkitaan tänään. Christina Gestrin, Johanna Karimäki, Timo Heinonen, Aila Paloniemi ja Jukka Kärnä ovat onnistuneet parhaiten edistämään globaaleja kehityskysymyksiä tällä vaalikaudella. Järjestöjen Talouspoliittisessa vaalikoneessa eduskuntavaaliehdokkaat voivat kertoa, miten he vähentäisivät eriarvoisuutta ja edistäisivät kestävää taloutta.

Teksti: Kepan tiedote Kuva: Veikko Somerpuro / Kepa ry

Kepa on yhdessä aktiivisten kansalaisten kanssa seurannut jo kahden vaalikauden ajan sitä, miten kansanedustajat edistävät reilua kansainvälistä talous- ja ilmastopolitiikkaa sekä kehitysyhteistyötä. Tämän kauden parhaat palkitaan 13. maaliskuuta.”Kansanedustaja on yhteiskunnallinen vaikuttaja. Nostamalla esiin globaaleja kehityskysymyksiä eduskuntatyössä, kuten puheenvuoroissa, kirjallisissa ja suullisissa kysymyksissä sekä budjetti- ja muissa aloitteissa edustaja pystyy vaikuttamaan siihen, että nämä asiat pysyvät poliittisella agendalla”, toteaa edustajaseurannan ykkönen Christina Gestrin (rkp).”Olen aina hakeutunut ympäristövaliokuntaan, koska mielestäni ympäristöasioiden hoitaminen hyvin on kaiken toiminnan lähtökohta ja tulevaisuuden tärkein kysymys. Pohjoismaiden neuvoston ympäristövaliokunnan puheenjohtajana olen voinut edesauttaa pohjoismaista yhteistyötä, ja tällä hetkellä edistämme yhteistä pohjoismaista politiikkaa ja toimenpiteitä Pariisin ilmastonkonferenssia varten.”Globaalikysymykset kiinnostavat yli puoluerajojenEdustajaseurannan tavoitteena on, että kansalaiset pysyvät kärryillä kansanedustajien toimista globaalin eriarvoisuuden vähentämiseksi. Samalla muistutetaan edustajia siitä, että heidän työtään valvotaan myös vaalien välillä. Koko vaalikautta arvioivan päättötodistuksen lisäksi edustajat ovat saaneet välitodistuksia kaksi kertaa vuodessa.Vaalikauden kärkiviisikkoon mahtuu useiden puolueiden edustajia. Kakkosena on vihreiden Johanna Karimäki, kolmosena kokoomuksen Timo Heinonen, neljäntenä keskustan Aila Paloniemi ja viidentenä SDP:n Jukka Kärnä.”Tämä osoittaa, että globaalit kehityskysymykset ovat tärkeä osa koko eduskunnan työtä, eivät vain pienen joukon puuhastelua”, toteaa kampanjakoordinaattori Katja Hintikainen Kepasta.Puolueista edustajamäärään suhteutettuna parhaiten pärjäsi vihreät, toisena oli keskusta, kolmantena kristillisdemokraatit ja neljäntenä vasemmistoliitto.”Päättyvän vaalikauden isoja teemoja olivat esimerkiksi veroparatiisitalouden kitkeminen sekä ilmastolaki, joka sai taakseen äänivyöryn tasan viikko sitten”, Hintikainen sanoo. Uusien kansanedustajien seuranta polkaistaan käyntiin Painavaa asiaa -tapahtumassa 22. toukokuuta. ”Tapahtumassa kansalaiset ympäri Suomea haluavat kuulla, miten tuoreet kansanedustajat aikovat edistää esimerkiksi kansainvälistä ilmastosopimusta ja reilua kauppapolitiikkaa”, Hintikainen kertoo.Talouspoliittinen vaalikone aukeaa äänestäjille 17.3.Kevään aikana kansalaisjärjestöjen Maailmantalouden tekijät -eduskuntavaalikampanja on herättänyt keskustelua siitä, miten kestävää taloutta edistävällä politiikalla voidaan suitsia eriarvoisuutta Suomessa ja maailmalla.Kampanjan Talouspoliittinen vaalikone osoitteessa www.vaalikone2015.fi kysyy ehdokkaiden mielipiteitä muun muassa vero-oikeudenmukaisuudesta, yritysvastuusta, kestävästä kauppapolitiikasta ja kehitysyhteistyöstä. Äänestäjät pääsevät etsimään sopivimmat maailmantalouden tekijät 17. maaliskuuta alkaen.Viime eduskuntavaaleissa 120 000 äänestäjää etsi ehdokastaan järjestöjen vaalikoneesta.Medialle tiedoksiEdustajaseurannan kärkiviisikko 2011-2015Christina Gestrin (rkp, Uusimaa): 40 pistettäJohanna Karimäki (vihr, Uusimaa): 32 pistettäTimo Heinonen (kok, Häme): 31 pistettäAila Paloniemi (kesk, Keski-Suomi): 30 pistettäJukka Kärnä (sdp, Kymi): 25 pistettä(kaikkien kansanedustajien sijoitus www.edustajaseuranta.fi/pisteporssi)Puolueiden kokonaispistemäärätKeskusta: 350SDP: 280Kokoomus: 216Perussuomalaiset: 182Vihreät: 164Vasemmistoliitto:109RKP: 69Kristillisdemokraatit: 48Puolueiden pistemäärät suhteutettuna edustajamäärään  (pistemäärä edustajaa kohden)Vihreät: 14,9Keskusta: 10,0Kristillisdemokraatit: 9,6Vasemmistoliitto: 9,1SDP: 8,0RKP: 7,7Kokoomus: 5,5Perussuomalaiset: 4,7LisätietojaKampanjakoordinaattori Katja Hintikainen, 050 317 6716, katja.hintikainen@kepa.fiwww.edustajaseuranta.fiwww.vaalikone2015.fiwww.globbarit.fi/painavaa-asiaa