Valtionvarainministeri Jutta Urpilainen kävi kuulemassa järjestöjen kannat. Robin Hoodina Attacin puheenjohtaja Marissa Varmavuori. Kuva: Valtionvarainministeri Jutta Urpilainen kävi kuulemassa järjestöjen kannat. Robin Hoodina Attacin puheenjohtaja Marissa Varmavuori.

Järjestöt: Rahoitusmarkkinat saatava verolle

Kepa ja Suomen Attac vaativat tänään järjestämässään tempauksessa rahoitusmarkkinaveron käyttöönottoa ensivaiheessa EU-tasolla.

Teksti: Kepan tiedote Kuva: Sami Taberman

Rahoitusmarkkinaveron avulla voitaisiin Kepan ja Suomen Attacin mukaan vakauttaa rahoitusmarkkinoita ja estää tulevaisuuden kriisejä. Rahoitusmarkkinoiden epävakaus on ollut keskeinen syy nykyiseen talouskriisiin.
”Pieni vero tekisi nopeatempoisesta keinottelusta vähemmän houkuttelevaa suhteessa pitkäjänteisempiin sijoituksiin. Kyse on pohjimmiltaan siitä, haluammeko rahoitussektorin tuottavan pikavoittoja harvoille vai pitkän aikavälin hyvinvointia monille”, Attacin puheenjohtaja Marissa Varmavuori sanoo.
”Talouskriisin seuraukset ovat myös osoittaneet, että veropohjan laajentaminen on nyt entistä tärkeämpää. Rahoitusmarkkinavero voisi tuoda kaivattuja lisätuloja köyhyyden ja ilmastonmuutoksen torjumiseen. Euroopassa laajan rahoitusmarkkinaveron vuosittainen verotuotto voisi olla jopa 250 miljardia”, toteaa Kepan kehityspoliittinen asiantuntija Eva Nilsson.
Euroopan komissio on tehnyt esityksen rahoitusmarkkinaveron käyttöönotosta EU:n alueella, ja nyt pallo on jäsenmailla. Järjestöt vaativat, että Suomen on oltava aktiivisesti ajamassa rahoitusmarkkinoiden verotusta. Veron toteutumiseksi maailmanlaajuisesti on tärkeää ottaa ensiaskeleita juuri EU-tasolla.
Komission esittämässä mallissa on kuitenkin paljon parantamisen varaa, sillä esimerkiksi valuuttakaupan verottaminen puuttuu siitä kokonaan, ja verotettavana on vain osake- ja johdannaiskauppa.
”Veron suunnittelussa tulisi ottaa mallia jo olemassa olevista, onnistuneista rahoitusmarkkinaveroista. Lisäksi veroprosenttien tason on oltava sellainen, että se vakauttaa rahoitusmarkkinoita, mutta takaa kuitenkin riittävät verotulot”, Nilsson sanoo.
Kepa ja Attac järjestivät Suomen veronpalautuspäivänä Eduskuntatalon portailla tempauksen, jossa rahoitusmarkkinaveron vankka kannattaja Robin Hood toi kiinni ottamansa finanssikeinottelijat jakamaan pienen siivun voitoistaan suklaaeurona. Lisäksi rahoitusmarkkinaveroa kannattavat kansanedustajat pääsivät kaverikuvaan Robin Hoodin kanssa. Valokuvat ovat ladattavissa tempauksen päätyttyä Kepan flickristä.
Samalla käynnistyi verkossa Rahoitusmarkkinat verolle — Päätösten aika on nyt! -vetoomuskampanja. Kansalaisten vetoomuksilla kannustetaan päättäjiä edistämään rahoitusmarkkinaveron käyttöönottoa. Tempauksen ja vetoomuskampanjan verkkosivut: www.globbarit.fi/tempaukset/rahoitusmarkkinat_verolle

Henna Hakkarainen
Kepan tiedottaja
henna.hakkarainen@kepa.fi
040 5941 379
Suomen Attac on kansalaisjärjestö, joka pyrkii edistämään kriittistä globalisaatiokeskustelua, sosiaalista oikeudenmukaisuutta, kansalaislähtöistä demokratiaa, yhteiskunnallista avoimuutta ja kestävää kehitystä.
Kepa on noin 290:n kehitysyhteistyöstä kiinnostuneen suomalaisen kansalaisjärjestön kattojärjestö ja Suomen johtava kehityspolitiikan järjestöasiantuntija.