Kepan Painavaa asiaa -tempauksen globbarit tapasivat Jyrki Kataisen 27.5. Kuva: Kepan Painavaa asiaa -tempauksen globbarit tapasivat Jyrki Kataisen 27.5.

Hallitus luopuu kehitysaputavoitteesta

Jyrki Kataisen hallituksen eilen esittelemä ohjelma tarkoittaa käytännössä, että Suomi luopuu ainakin toistaiseksi 0,7 prosentin bktl-osuuden tavoittelemisesta.

Teksti: Kepan tiedote Kuva: Miina Poikolainen

”Tekstissä puhutaan määrärahojen tasaisesta kasvusta
kohti 0,7 prosentin tavoitetta, mutta leikkauslistasta voi nähdä, että varoista leikataan 115 miljoonaa euroa. Tämä tarkoittaa, että prosenttiosuus kääntyy laskuun vuonna 2013. Tämä on meille suuri pettymys”, sanoo Kehitysyhteistyön palvelukeskus Kepan viestintäjohtaja Mika Railo.
”Kahden edellisen hallituksen tekemä arvokas työ uhkaa valua hukkaan.”
Hallitus lupaa kuitenkin ohjata päästöoikeuksen huutokaupasta mahdollisesti saatavia tuloja ilmastorahoitukseen ja kehitysyhteistyöhön vaalikauden puolenvälin jälkeen. Huutokaupan arvioidaan alkavan EU:ssa vuonna 2013.
”Lisäresurssit ovat tervetulleita, mutta kehitys- ja ilmastorahoituksen ennakoitavuus ei saa kärsiä. Lisäksi vaarana on, että köyhyyden vähentäminen jää jalkoihin, jos ilmastohankkeiden rahoitusta kehitysyhteistyövaroilla lisätään”, Railo toteaa.
Kepan näkemyksen mukaan myös hallituksen muotoilut ilmastolain lisäselvityksestä ovat liian heikkoja. ”Ilmastolaki pitää säätää tämän hallituskauden aikana. Asiaa on selvitelty riittävästi. Suomen tavoitteena pitäisi olla kotimaisten kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen 95 prosentilla vuoteen 2050 mennessä, eikä siihen päästä lakia lykkäämällä”, Railo sanoo.
Myönteistä sen sijaan on, että hallitus lupaa ”kiirehtiä”
kansainvälisen rahoitusmarkkinaveron käyttöönottoa. Vaikka tavoitteena on globaali vero, kelpaa Suomelle ensi vaiheessa myös EU-tason toimeenpano.
Lisäksi uusi hallitus tukee automaattista kansainvälisten verotietojen vaihtoa. ”Nämä ovat konkreettisia keinoja puuttua kansainväliseen veronkiertoon ja lisätä globaalin talouden vakautta, ja niiden toteuttamisesta hyötyisivät sekä Suomi että kehitysmaat.”
Mika Railo
Kampanja- ja viestintäjohtaja