Bloggarit vinkkaavat eettisiä joululahjoja

Kepa kokosi jälleen yhteen hyvää tekevät joululahjavinkit. Mukana on yli kahdeksankymmentä aineettomia lahjoja sekä reilun kaupan tuotteita ja luomutuotteita tarjoavaa järjestöä ja yritystä. Omat vinkkinsä kertovat Kemikaalicocktail-blogin Noora Shingler ja Pupulandia-blogin Jenni Rotonen.

”Jokaisen kannattaa olla kiinnostunut siitä, mitä ei mainita tuoteselosteessa — tai mikä mainitaan hyvin pienellä ja kummallisin termein. Olennaista ei ole se mitä näet, vaan mitä piilotellaan”, Kemikaalicocktail-blogin Noora Shingler sanoo.Eettiset joululahjat ovat jo vakiinnuttaneet asemansa monien jouluperinteenä. Tavaralahjoissa tärkeää on, että tuotteet on valmistettu kestävällä tavalla. Aineettomat hyväntekeväisyyslahjat taas vievät joulumieltä myös maailman niihin kolkkiin, joissa uusien lelujen sijaan kaivataan perustarpeita.”Jouluiloa samalla kertaa sekä heille, jotka eivät tarvitse mitään että heille, joille pienelläkin lahjalla voi olla mullistava merkitys!” Pupulandia-blogin Jenni Rotonen summaa.Osana kampanjaa Kepa ja Eettisen kaupan puolesta tarjoavat tietoa eettisestä kuluttamisesta. Tällöin suositaan tuotteita, joiden tuotannossa on kunnioitettu ympäristöä ja ihmisoikeuksia.”Toisaalta eettiseen kuluttamiseen liittyy läheisesti myös kuluttamatta jättäminen, kuluttamisen vähentäminen tai käytettynä ostaminen”, Eettisen kaupan puolesta ry:n kampanjakoordinaattori Anna Härri kertoo.Kepan verkkosivuilla julkaistujen lahjavinkkien eettisyys, ekologisuus tai reiluus pohjautuvat  listalla olevien yritysten ja muiden yhteisöjen omaan ilmoitukseen, eikä Kepa vastaa sivulla mainostettavien palveluiden sisällöstä.Eettiset joululahjavinkit: www.kepa.fi/joululahjatNoora Shingler: ”Jokainen valinta merkkaa”Noora Shinglerin lahjalistaJenni Rotonen: ”Mitä antaa ihmiselle, jolla on jo kaikkea?” Jenni Rotosen lahjavinkitKuluttajan valinnat vaikuttavatLisätietojaViestintäassistentti Iina Leppäaho, Kepa, puh. 050 317 6741