Looptroop Rockers. Kuva: Looptroop Rockers.

Asian Dub Foundation, Looptroop Rockers ja Bombino Maailma kylässä -festivaalille

Kotimaiset kärkinimet Scandinavian Music Group, Mira Luoti ja euroviisuedustaja Sandhja esiintyvät myös ilmaisfestivaalilla Helsingissä toukokuun viimeisenä viikonloppuna.

Teksti: Kepan tiedote Kuva: Looptroop Rockers

Brittiläinen Asian Dub Foundation nousee Kaisaniemen puiston päälavalle lauantaina 28. toukokuuta. Yli kahden vuosikymmenen ajan keikkaillut kulttimaineeseen noussut yhtye sekoittaa musiikkityylejä rapcoresta hiphoppiin ja junglesta bhangraan.Ruotsalainen hiphop-konkari Looptroop Rockers nähdään sunnuntaina 29. toukokuuta. Yhteensä 12 pitkäsoittoa julkaissut yhtye on vuodesta 1991 alkaen ottanut kantaa yhteiskunnan epäkohtiin. Festivaalilla on myös elektronisen musiikin ja dancehallin nousevia tähtiä maailmalta: eteläkorealainen Idiotape ja tanskalais-yhdysvaltalainen Alo Wala.Vastikään uusimman albuminsa julkaissut aavikkoblues-artisti Bombino huipentaa festivaalin sunnuntaina 29. toukokuuta. Viikonloppuna kuullaan myös Unescon suojelemaa kurkkulaulantaa kiinalaisen Tulegurin esittämänä. Nepalilainen Kanta dAb dAb kerää Euroopan kiertueellaan varoja maanjäristyksissä kärsineille nepalilaismuusikoille.Kotimaisista kärkinimistä lavalle nousee lauantaina Scandinavian Music Group ja sunnuntaina Mira Luoti. Lisäksi Teho Majamäki & Travelogue Ensemble tuo päälavalle joukon huippuartisteja, kuten Ismo Alangon. Sunnuntaina Rautatientorilla esiintyy Suomen euroviisuedustaja Sandhja. Myös lapsiperheille on runsaasti ohjelmaa.Dokumentteja jihadismista, Kiinan laittomasta elinsiirtokaupasta ja Filippiinien transnaisistaLauantaina 28. toukokuuta Emmy-palkittu ohjaaja Deeyah Khan esittelee viimeisimmän dokumenttinsa Jihad: A Story of the Others. Juuri BAFTA-ehdokkuuden saanut dokumentti kertoo radikalisoitumisen noususta länsimaissa.Kiinan laitonta elinsiirtokauppaa käsittelevä Peabody-palkinnon voittanut dokumentti Human Harvest nähdään lauantai-iltana. Dokumentin jälkeen keskustellaan Kiinan ihmisoikeustilanteesta. Sunnuntaiaamuna puolestaan nähdään Jack in the land of Transpinays, suomalaisen Jaakko Jaskarin ohjaama dokumentti Filippiinien transnaisista.Festivaalin teemana oikeudenmukaisuusMaailma kylässä -festivaali järjestetään 28.‒29. toukokuuta Helsingin Kaisaniemen puistossa ja Rautatientorilla lauantaina kello 11‒20 ja sunnuntaina kello 11‒18. Tapahtuman pääteema on oikeudenmukaisuus ja alueellinen painopiste on Aasiassa.Suomen suurimman monikulttuurisuus- ja järjestötapahtuman pääjärjestäjä on kehitysyhteistyön kattojärjestö Kepa ry. Festivaalin pääpartnereita ovat ulkoministeriö, Euroopan unioni, Raha-automaattiyhdistys ja Metro-lehti.Kaikkiin esityksiin on vapaa pääsy.LisätiedotJohanna EurakoskiViestintä- ja varainhankintapäällikköjohanna.eurakoski@kepa.fi+358 50 317 6698Pressikuvat Flickrissä.