Äänestäjät haastoivat kuntavaaliehdokkaat edistämään eettisiä julkisia hankintoja

Aktiiviset kansalaiset haastoivat kotikuntansa kunnallisvaaliehdokkaita toimimaan eettisten julkisten hankintojen edistämiseksi. Reilun kaupan edistämisyhdistyksen ja Kepan yhteisen kuntavaalihaasteen kautta haastettiin yhteensä 3962 ehdokasta. Haastetuista ehdokkaista 8,6 prosenttia vastasi äänestäjien haasteeseen.

Jokaisesta suurimmasta puolueesta löytyi ehdokkaita, jotka haluavat panostaa eettisiin julkisiin hankintoihin. Haasteeseen vastanneita ehdokkaita oli 71 paikkakunnalta Enontekiöltä Helsinkiin, kaiken kaikkiaan yhdeksästä eri puolueesta. Turkulaiset erottuivat; 91 turkulaista ehdokasta eri puolueista vastasi haasteeseen.
Jokaisen kuntalaisen lähellä tehdään päätöksiä, jotka vaikuttavat ihmisten ja ympäristön hyvinvointiin alkutuotantomaissa. Kunnat ja kaupungit ostavat vuosittain miljardeilla veroeurolla kehitysmaista tulevia tuotteita ja raaka-aineita, kuten puuvillatekstiilejä, luonnonkumituotteita, kahvia ja hedelmiä. Julkisten hankintojen vastuullisuudelle ei aseteta kunnissa säännönmukaisesti kriteerejä.
”Olemme iloisia siitä, että aktiiviset äänestäjät haluavat vaikuttaa kuntien hankintakriteerien tarkentamiseen. Kuntien vastuulliset hankinnat vaikuttavat sekä omien kuntalaisten että kehitysmaissa asuvien ihmisten hyvinvointiin”, sanoo Reilun kaupan edistämisyhdistyksen projektisuunnittelija Saara Manelius.
”Esimerkiksi valitsemalla Reilun kaupan tuotteita kunnat voivat varmistua siitä, että yhteisillä rahoilla ostettavien tuotteiden valmistuksessa noudatetaan asiallisia työoloja ja tuetaan kehitysmaiden viljelijöiden toimeentuloa”, Manelius jatkaa.
Kehitysmaatuotteiden osuus kasvussa
Kunnat ja kaupungit tekevät vuosittain hankintoja yli 22 miljardilla euroilla. Kehitysmaista Suomeen tulevien tuotteiden osuus on kasvussa. Tämä tarjoaa kehitysmaille mahdollisuuden kehittää tuotantoaan ja vientiään, mutta tuotantoon voi liittyä myös haasteita, kuten lapsityövoiman hyväksikäyttöä, liian alhaisia korvauksia tehdystä työstä ja ympäristön laiminlyöntiä.
”On tärkeää muistuttaa kunnanvaltuutettuja siitä, että myös heidän päätöksensä vaikuttavat kehitysmaiden ihmisten elämään. Tekemällä vastuullisia hankintapäätöksiä he voivat tukea kehitysmaiden omaehtoista työtä kohti kestävää kehitystä ja taloudellista omavaraisuutta”, Kepan kampanjakoordinaattori Terhi Ylikoski toteaa.
Saara Manelius
Projektisuunnittelija
Reilun kaupan edistämisyhdistys
saara.manelius@reilukauppa.fi