fingo
Kuva:
Tuomas Tiainen
Fingo
Blogi

Unelmien kattojärjestöä luomassa

Haluamme, että Fingo on jäsenilleen muutakin kuin palveluntarjoaja. Tähän tavoitteeseen päästäksemme tarvitsemme jäsenjärjestöjemme näkemyksiä ja ideoita.
Terhi Ylikoski
7.3.2019

Sulje silmäsi ja kuvittele täydellinen kehitysjärjestöjen kattojärjestö. Se ymmärtää oman järjestösi tarpeita, on tavoitettavissa aina kun tarvitsette apua ja kutsuu teidät oikealla hetkellä mukaan barrikadeille yhdistämään voimat tärkeiden asioiden puolesta.

Viime aikoina yritykset ovat alkaneet puhua yhä enemmän asiakaskeskeisestä liiketoimintalogiikasta. Käytännössä tämä tarkoittaa painopisteen siirtymistä siitä, miten joku olemassa oleva palvelu voidaan myydä asiakkaalle, siihen, minkälainen asiakkaan todellisuus on ja miten palveluntarjoaja voi olla siinä todellisuudessa relevantti. Tarkoituksena on saada yritys luontevaksi osaksi asiakkaan elämää.

Fingo on toivottavasti jäsenilleen muutakin kuin palveluntarjoaja, mutta tässä logiikassa on jotain samaa kuin siinä pohdinnassa, mitä Fingossa on viime aikoina tehty jäsensuhteiden kehittämiseen liittyen.

Haluamme päästä mukaan jäsentemme arkeen ja olla läsnä niissä hetkissä, joissa kattojärjestölle eniten on tarvetta. Emme halua vain tarjota laadukkaita palveluita, vaan luoda vahvaa omistajuutta jäsenten sydämissä. Haluamme, että Fingo on aidosti jäsentensä omistama; kattojärjestö, josta voi olla ylpeä ja jonka toiminta tuntuu omalta.

***

Olemme Fingossa tarttuneet tähän haasteeseen monesta eri näkökulmasta. Tänä keväänä alamme kehittää muun muassa vuosikokouksia ja työryhmätoimintaa yhä jäsenkeskeisemmäksi. Kartoitamme myös sitä, minkälaista uutta yhteistyötä Fingon jäsenjärjestöineen voisi tehdä kehittyvien maiden kansalaisyhteiskunnan toimijoiden ja erityisesti jäsenjärjestöjen kumppanijärjestöiden kanssa.

Asiakaskeskeinen liiketoimintalogiikka tunnistaa sen, että asiakkaan ja palveluntarjoajan näkemykset palvelusta eroavat aina toisistaan. Tämä johtuu siitä, ettei asiakas käytä palvelua tyhjiössä – palvelu asettuu osaksi asiakkaan jokapäiväistä elämää ja kaikkien muita palveluita, kontakteja ja verkostoja, joista asiakkaan arki koostuu.

Siksi myös me Fingossa haluamme päästä käsiksi jäsenjärjestöjen todellisuuteen. Haluamme kuulla asioista, jotka liikuttavat, voimauttavat, askarruttavat, ilahduttavat tai pelottavat jäseniämme. Niistä asioista, jotka ovat järjestöjen agendalla juuri nyt, sekä niistä, jotka vasta häämöttävät horisontissa.

***

Tämä tarkoittaa, että tulemme tänä vuonna kyselemään jäsenjärjestöiltä näkemyksiä itsestämme ja toiminnastamme vielä aiempaa enemmän. Tärkein näistä kyselyistä on viime viikolla alkanut jäsenkysely. Perinteisesti jokaista järjestöä on kuultu jäsenkyselyn yhteydessä kerran, mutta tällä kertaa kyselyä lähetetään laajasti eri jäsenjärjestöissä toimiville ihmisille.

Jos nykyinen Fingo ei vastannut äsken luomaasi mielikuvaasi täydellisestä kattojärjestöstä, jäsenkyselyyn vastaaminen on oiva tapa tulla mukaan kehittämään Fingon toimintaa entistä paremmaksi.

Jos et ole vielä saanut kutsua kyselyyn, mutta haluaisit osallistua, lähetä viestiä osoitteeseen terhi.ylikoski@fingo.fi. Mainitse viestisissä myös, missä järjestössä toimit. Voit samalla kertoa, jos olet kiinnostunut kertomaan ajatuksiasi muista Fingon tänä keväänä kehitettävistä toimintamuodoista.

Otamme palautteen ja huomiot ilolla vastaan, sillä tavoitteemme on luoda Fingosta unelmien kattojärjestö myös käytännössä.