People don´t resist change, they resist being changed

Millainen on yhteiskunnallinen muutos ja suomalaisen järjestön rooli siinä, täällä ja globaalisti? Mitä inspiroivia esimerkkejä yhteiskunnallisesta muutoksesta tunnemme? Entä mikä on minun roolini muutoksessa?

Teksti: Anni Vihriälä

Marraskuun viimeisellä viikolla vietimme kolme päivää eteläafrikkalaisen Doug Reelerin kanssa muun muassa näiden kysymysten äärellä. Kyseessä oli Kepan järjestämä Social Change Innovations in the 21st Century -koulutus, jonka kouluttaja eli kuten opetti. Ohjelma oli etukäteen mietitty vain ensimmäiseksi aamupäiväksi, loput päivät soljuivat eteenpäin prosessinomaisesti ja osallistujista lähtien. Yhtään powerpoint-esitystä ei kurssilla nähty.Jokainen päivä piti sisällään Free writing -harjoituksia. Yksi tehtävä oli jatkaa lausetta My question today is… Free writing -metodissa ajatuksena on saada alitajunnassa olevat ajatukset päivänvaloon. Jokainen kirjoittaa keskeyttämättä ja mitään sensuroimatta ajatuksiaan paperille sovitun ajan. Kieliopista, rakenteista, loogisuudesta tai muista arkielämän lainalaisuuksista ei tarvitse huolehtia. Pääasia on, että kynä liikkuu.Kirjoittamisen jälkeen oma teksti luetaan ja sieltä alleviivataan omasta mielestä keskeisimmät löydökset. Tärkeää on, että oma itse on sisällytettynä kysymykseen. Ei siis auta kysyä ”mitä hallitus aikoo tehdä?” vaan kysymyksen subjektina on pidettävä itsensä. Joskus on tärkeämpää löytää oikeat kysymykset kuin oikeat vastaukset vääriin kysymyksiin.***Koulutuksessa pohdittiin paljon sitä, millaisen muutoksen tukeminen on mahdollista nykyisen hanketuen mallissa. Sosiaalisessa muutoksessa on usein kyse ennalta arvaamattomasta prosessista, mikä puolestaan istuu huonosti hankemaiseen ajatteluun. Luova hulluus nostettiin esiin kurssilla useaan otteeseen. Kuinka paljon tilaa se tarvitsisi ja paljonko sille jää tilaa nykyisessä hankeajattelussa?Keskustelua herätti myös, paljonko hankemaailmassa jää aikaa yhdessä oppimiseen. Totutuista tavoista ja ajatusmalleista pois oppiminen vaatii aikaa. Kouluttaja itse vannoi horisontaalisen oppimisen voimaan. Lue lisää aiheesta The Barefoot Guide to Learning Practices in Organisations and Social Change -oppaasta (PDF, kappale 8).Näihin ja muihin pohdintoihin etsitään vastauksia ja uusia kysymyksiä vuoden 2013 puolella alkavissa Kepan oppimispiloteissa, joista voi lukea lisää Kepan verkkosivujen Jäsenten oppimispilotit -osiosta. Piloteilla tuetaan järjestöjen yhteistä oppimista ja sparrataan järjestöjä kokeilemaan uusia tapoja vahvistaa kansalaisyhteiskuntaa. Mahdollista on myös epäonnistua, siitähän oppii usein eniten. Vielä ehtii hakea pilotteihin. Tule siis mukaan muotoilemaan muutosta!