Nainen käyttää matkapuhelinta. Kuvituskuva.
Tekstiviestit ovat yksi kattavammista tavoista tavoittaa laaja joukko ihmisiä.
Kuva:
pixelfusion3d
IStock
Blogi

5+1 teknologiavinkkiä järjestöille koronapandemiaan

Koronavirus on sulkenut globaalissa etelässä järjestöjen henkilökunnan suurelta osin koteihinsa. Kehitysyhteistyön toteuttaminen on merkittävästi vaikeampaa, kun normaali vuorovaikutus yhteisöjen kanssa ei onnistu. Samalla esimerkiksi koulujen sulkemisen vuoksi kotiin jääneet lapset ovat pitkiä aikoja ilman opetusta.
Mika Välitalo
21.4.2020

Teknologiset ratkaisut tarjoavat useita mahdollisuuksia helpottaa järjestöjen, heidän paikallisten kumppaneiden ja yhteisöjen tilannetta koronapandemian aikana. Alla on listattuna järjestöille viisi plus yksi vinkkiä – erityisesti työhön globaalissa etelässä.​​​​​​

1. Tue oppimista digitaalisten sisältöjen avulla

Lasten oppimista voi tukea esimerkiksi digitaalisten sisältöjen avulla koulujen ollessa kiinni. Testattuja ja ilmaisia koulutussovelluksia löytyy esimerkiksi tältä listalta, jonka on julkaissut All Children Reading: A Grand Challenge for Development. Listalta löytyy yhdeksän koulutussovellusta, jotka toimivat useilla kielillä eivätkä tarvitse jatkuvaa verkkoyhteyttä. Listalla on esimerkiksi palkittu, alun perin syyrialaisille pakolaislapsille kehitetty Feed the Monster -opetuspeli, joka kehittää tutkitusti lasten luku- ja kirjoitustaitoa sekä tukee psykososiaalista hyvinvointia. Ilmainen sovellus on saatavilla 50 kielellä Google Playn kautta.

2. Jatka hankkeiden toteutuksen seurantaa etänä

Tietojen kerääminen paikan päällä yhteisöissä – esimerkiksi hankkeiden seurantaa varten – on mahdotonta pandemian aikana. Työtä voi jatkaa kuitenkin etänä: kasvotusten toteutetut haastattelut voidaan tehdä ainakin osittain puhelimitse, ja myös yhteisöjen jäsenet voivat kerätä puhelimilla kuvia, videoita sekä äänitallenteita, joita he voivat jakaa esimerkiksi WhatsAppin kautta. Humanitarian Data Solutionsin julkaisemassa blogissa esitetään yhteensä kahdeksan tapaa digitalisoida monitorointi-, evaluointi-, ja tutkimuskäytänteitä. Huomaa ladata sivustolta myös muistilista puhelinhaastatteluita varten.

3. Hyödynnä teksti- ja ääniviestipalveluita

Miten viestiä laajasti eri ryhmien kanssa – tavoittaen esimerkiksi koulujen opettajat ja yhteisöjen vapaaehtoiset – kun kokoontuminen ei ole mahdollista? Nykyään esimerkiksi WhatsApp- ja Facebook-ryhmät toimivat melko hyvin jo usein valtioiden maaseuduilla, mutta kaikista kattavin tapa tavoittaa ihmisiä on edelleen radio (lue tästä esimerkki radion tehokkaasta käytöstä Tansaniassa) sekä teksti- ja ääniviestit. Tutustu esimerkiksi TextIT-alustaan, jolla voit luoda järjestöllesi tai hankkeellesi teksti- tai ääniviestien avulla toimivan infopalvelun lähes missä päin maailmaa tahansa.

4. Tehosta terveyteen keskittyvää työtä sovelluksilla

Terveyteen keskittyvän työn tueksi on olemassa useita ratkaisuja. ICTWorks listaa sivustollaan kymmenisen digitaalista ratkaisua, jotka sopivat erityisen hyvin koronapandemiaan vastaavien ohjelmien tehostamiseen. Esimerkiksi NoviGuide-ohjelman avulla voi tukea terveyshenkilökunnan päätöksentekoa hoitotilanteissa, ja CommCare-sovelluksella voi luoda sekä ylläpitää potilastietoja suoraan kännykältä ilman pysyvää nettiyhteyttä.

5. Järjestä laadukkaampia verkkokoulutuksia

Kokoukset ja koulutukset ovat siirtyneet suurelta osin verkkoon. Lyhyempiin kokouksiin osallistuminen onnistuu kannettavan tietokoneen web-kameralla ja mikrofonilla, mutta jos järjestät itse esimerkiksi pidempiä koulutuksia, kannattaa investoida äänen- ja kuvanlaatuun. Monet edulliset web-kamerat tarjoavat terävää videokuvaa kohtuullisella hinnalla. Jos hankinta ei ole mahdollinen, omasta älypuhelimesta voi tehdä ilmaiseksi laadukkaan web-kameran Droidcam-sovelluksen avulla. Asentaminen ja käyttäminen ei ole tosin yhtä helppoa kuin oikealla web-kameralla. Lue myös verkkosivuiltamme aloittelijan vinkit virtuaalifasilitointiin.

+1. Perehdy ja pohdiskele

Yllä mainittuihin digitaalisiin ratkaisuihin tutustuessa kannattaa muistaa, että laitteen tai sovelluksen onnistuneeseen käyttöönottoon vaikuttaa moni muukin asia kuin vain teknologia. Ratkaisun on esimerkiksi sovittava kontekstiin, jossa toimit (esimerkiksi kieli, kulttuuri, verkkoyhteydet ja lukutaito). Myös tutustumiselle, koulutukselle ja tuelle kannattaa varata riittävästi resursseja. Yksityisyyteen ja tietoturvaan kannattaa lisäksi kiinnittää huomiota maasta ja hankkeesta riippumatta. Muista myös, että olemassa olevat epätasa-arvoiset rakenteet vaikuttavat myös uusiin palveluihin – mieti, miten haavoittuvassa asemassa olevat ryhmät (muun muassa tytöt) pääsevät myös hyötymään ratkaisusta. Tutustu myös digitaalisen kehityksen periaatteisiin.

Jos tarvitset tukea digitaalisten ratkaisujen valinnassa ja käyttöönotossa, ota yhteyttä: mika.valitalo@fingo.fi